Spring naar content

Een team om rekening mee te houden

Afgelopen weekend nam Rally Team Brabant deel aan de Conrad Twente Rally in en rondom Hengelo. Onder prachtige weersomstandigheden werd de laatste wedstrijd van het seizoen 2015 afgewerkt.

Met slechts één auto was het team afgereisd naar Hengelo, de Mitsubishi Lancer Evo X van Antoine van Ballegooijen (Nuenen) en Johan Findhammer (Egchel). De Nissan 350Z van Stijn van Bree en Marco Schillemans bleef in de werkplaats staan. De voorgaande GTC Rally was namelijk de laatste wedstrijd van de Nissan 350Z Rally Challenge. Stijn en Marco sloten dat kampioenschap af met een tweede plaats.

Het hele seizoen lieten Antoine en Johan al aansprekende resultaten zien en in Hengelo bevestigden ze opnieuw in de top van het klassement mee te kunnen strijden. Een vierde plaats algemeen was opnieuw het loon van het harde werken. In de klasse RC2 bezetten Antoine en Johan de tweede plaats in het kampioenschap, vóór een aantal ‘kanonnen’. Die prestatie laat zien dat ze een duo zijn waar terdege rekening mee gehouden dient te worden.

Vóór de equipe was het de strijd over wie welk treetje van het erepodium mocht bestijgen. Erik van Loon was ongenaakbaar met zijn Subaru Impreza S14 WRC. Daarachter was het Jasper van den Heuvel, met eenzelfde wagen als die van Antoine en Johan, die opnieuw liet zien van uitzonderlijke klasse te zijn. Bob de Jong moest, rijdend in de Citroën DS3 R5, genoegen nemen met de derde plaats.

Met de eerste drie rijders konden Antoine en Johan de competitie niet aangaan. Van de rijders áchter hen had het duo echter ook niet veel te duchten. Gelegenheidsrijder Bas van Kamperdijk had in Hengelo de beschikking over een snellere versie van de Mitsubishi maar het gebrek aan wedstrijdritme zorgde ervoor dat hij geen echte vuist kon maken en moest zelfs de Opel Adam R2 van Timo van der Marel voor zich dulden.

 

 

Tijdens de eerste acht proeven werd steevast op een vierde plek gefinisht maar tijdens de afsluitende Powerstage wisten Antoine en Johan de derde plaats te pakken. Dat ondanks het feit dat ze in de opkomende mist, omwille van de veiligheid, af en toe van het gas hebben moeten gaan.

Voor het serviceteam staan de komende maanden een aantal klussen te wachten. In Hengelo hield de Lancer regelmatig in en kwam nauwelijks boven de 4000 toeren uit. Ook waren er wat problemen met de remmen. Tijdens de service werden de problemen zo goed en zo kwaad als het kon de kop ingedrukt maar helemaal opgelost werden ze niet.

De organisatie van de Conrad Twente Rally, zo merkte Antoine, deed erg haar best om de teams een welkom gevoel te geven. Een gevoel dat hij al meer gevoeld had dit jaar. Een positieve ontwikkeling die de Nederlandse Rallysport in de lift moet helpen.