Spring naar content

Vechtdalrally 2015

Datum en tijdstip

Zaterdag 20 juni a.s. wordt voor de elfde keer de Autosoft Vechtdalrally georganiseerd. Na tien succesvolle edities ziet de organisatie van deze populaire wedstrijd in en rond Hardenberg geen enkele reden om in 2015 van haar compacte succesformule af te stappen.

De eerste deelnemer van de Autosoft Vechtdalrally 2015 zal zaterdag 20 juni rond 13:30 uur starten vanaf het serviceterrein op het parkeerterrein van de Evenementenhal. De winnaar van de wedstrijd wordt rond 18:30 uur op het finishpodium verwacht.

 

Aan het woord Stijn

Ik heb goede herinneringen aan de vechtdalrally omdat ik hier in 2013 mijn allereerste rally heb gereden in een BMW 325i! Deze heb ik destijds meteen uitgereden maar vanwege een afkeur op

een te lage auto bij de herkeuring niet terug te vinden in het klassement. Dit was toen ook met Marco Schillemans zodat ik mij toen ook alleen maar hoefde te focussen op het rijden en niet met allerlei andere zaken hoefde te bemoeien. Afgelopen jaar heb ik de Vechtdal niet gereden. Ik kijk dus weer erg uit naar deze relatief korte ééndags rally omdat het een mooie buitenproef is met uitdagende stukken onverhard.

Dit onverhard gedeelte is altijd uitkijken want daar ben ik toen in eerste instantie een deel van mijn achterbumper verloren en vervolgens nog een deel van mijn voorbumper. Het advies was toen om een bepaalde lijn zeker niet te rijden op het onverhard maar wat deed ik als Rookie… jawel, die lijn wel rijden met als gevolg een jump en een harde landing!! Een ieder die deze rally al eens gereden heeft weet precies welk punt dat is.

Mijn focus van deze rally ligt op het behalen van een hoger rendement uit de auto. Dit wil ik bereiken door later te remmen in combinatie met het juiste punt te bepalen en telkens te schakelen op het punt waar het vermogen het hoogst is. Dit laatste lijkt erg logisch maar om dat telkens heel consequent te doen scheelt op elke proef toch weer enkele secondes! Daarnaast zal het bijschaven van de pacenotes ook tot betere tijden moeten leiden. Ik ga dus wederom voor een top 3 notering!!

De auto is inmiddels optisch ook weer bijna de oude na het kleine uitstapje van de ELE. Gelukkig was de inpact beperkt gebleven en zijn er geen cruciale onderdelen geraakt. De monteurs van Rallyteam Brabant/ ROOKIE hebben weer hun uiterste best gedaan om de Nissan weer fris en fruitig aan de start te krijgen in Hardenberg.

Omdat ik na het incidentje nog enkele proeven gereden heb, zal dit ook niet meespelen in het koppie en kan er weer hard en vrij gereden worden. Dit alles onder het inmiddels welbekende motto: genieten, leren, presteren!

 

Aan het woord Antoine

De Vechtdalrally 2008 was mijn tweede rally. Dit jaar wordt het mijn 5e deelname aan deze compacte wedstrijd. Doordat het aantal wedstrijdkilometers beperkt is en er maar zes klassementsproeven op de kalender staan, waardoor een langzame start of kleine foutjes in het begin niet meer gecompenseerd kunnen worden, moet we er meteen vol aan de bak.

Echter staan de proeven wel bekend als mooie landelijke proeven en is er gelukkig geen industrieterrein-proef bij. Hierdoor wordt het voor de deelnemers wel leuker. Echter voor de monteurs is deze wedstrijd iets minder. Omdat we tussen de proeven 1 t/m 3 en  4 t/m 6 maar 1 keer terug komen op de service, zijn deze jongens een heel weekend op pad voor nog geen uurtje werk aan de rallyauto. Hopelijk kunnen we ze met goede resultaten blij maken.

Gezien de inschrijvingen op 9 juni, lijkt het er op dat we ons moeten focussen op een top 6 klassering. Alles wat we beter doen is boven verwachting.