Mittelrhein rallye: Antoine en Berrie laten zien wat ze kunnen
Nabeschouwing Mittelrhein Rallye 2025
Beste vrienden, supporters en rally-liefhebbers,
Afgelopen weekend namen Antoine en navigator Berrie deel aan de uitdagende Mittelrhein rallye, een evenement dat bekendstaat om zijn technische en veeleisende proeven, waarbij precisie en samenwerking cruciaal zijn. Op vrijdag begonnen ze hun voorbereiding om 10:00 uur bij de documentencontrole, waarna ze direct aan de slag gingen met het routeboek. In plaats van zomaar aantekeningen te maken, werd er gewerkt aan het maken van gedetailleerde pacenotes voor de twee proeven op zondag rond Gipperath en Niederscheidweiler. Voor navigator Berrie werd het al snel duidelijk dat het parcours veel bochten bevatte, en dat het cruciaal was om de pacenotes zodanig op te zetten dat de juiste bocht op het juiste moment werd aangegeven. Deze voorbereiding is essentieel om tijdens het rijden de juiste verwachtingen te scheppen en zo een vloeiende, snelle rit te kunnen realiseren.
Rond het middaguur namen Antoine en Berrie de publieksproef in Bergweiler onder de loep. Dit was een snelle en spectaculaire proef die tweemaal gereden werd. De locatie was slim gekozen: de finish van de eerste ronde lag slechts 200 meter van de start van de tweede. Door de starttijden met een halve minuut te verspringen, konden de toeschouwers om de 30 seconden een auto langs zien komen, wat het publiek een indrukwekkende en onafgebroken show bood.
Later op de middag volgde de verkenning van de langste en zwaarste proeven, die door de smalle wijnrankweggetjes liepen. Deze wegen zijn normaal alleen toegankelijk voor landbouwverkeer en hebben vrijwel geen rechte stukken. Het parcours bestond uit een aaneenschakeling van bochten, hoogteverschillen, hoge muurtjes en diepe ravijnen. Ondanks de ervaring van Antoine met dit soort proeven, werd het voor navigator Berrie een extra uitdaging om alle details nauwkeurig op papier te zetten.
Zaterdagochtend om 10:55 vertrok het duo met startnummer 58 (2e in de historic klasse) vanuit Föhren voor de eerste proef. Met een verbindingsroute van 20 kilometer hadden ze voldoende tijd om zich goed voor te bereiden. De eerste proef was een korte maar hevige van 4,5 km, die het duo erg moest helpen om het roest van zich af te schudden. Ze eindigden op een verdienstelijke 36e plaats algemeen, die ze bij de tweede doorkomst stationair konden vasthouden. Dit toont al aan dat het tempo consistent was.
De derde proef, de wijnrankenproef van bijna 12 km, was voor Antoine en Berrie een moment om het vertrouwen op te bouwen. Ondanks Antoine’s ervaring met dit soort proeven, lag het tempo niet hoog omdat ze de onderlinge samenwerking en communicatie wilden verfijnen. Dit wierp zijn vruchten af, want ze wisten veilig en met vertrouwen ter finish te komen als 41e.
De langste proef van ruim 20 km was een serieuze test. Antoine en Berrie zetten zich volledig in, al kostte een kleine tegenslag van enkele seconden hen toch wat tijd. Toch wisten ze een puike 28e tijd neer te zetten, waarbij ze zelfs een aantal snellere en zwaardere 4-wielaangedreven auto’s achter zich lieten. Dit gaf blijk van het vertrouwen in de samenwerking en de goede staat waarin de auto verkeerde.
Helaas kreeg het weekend een triest eind door een herhaald motorprobleem. Net als eerder dit jaar tijdens de TAC-rally ontstond er opnieuw olielekkage uit het motorblok, en bovendien begaf het nieuwe differentieel het. Dit dwong het team om vroegtijdig de strijd te staken en de serviceplek met pijn in het hart te verlaten.
Ondanks deze teleurstelling kunnen Antoine en Berrie terugkijken op een weekend vol waardevolle ervaringen, waarin ze lieten zien over een sterke samenwerking en rijvaardigheid te beschikken. Hun voorbereidingen en uitvoering waren professioneel en met veel plezier, en ze zijn vastbesloten om te verbeteren en sterker terug te komen voor de volgende evenementen.